Polub nas na

„GALA POLSKIEGO JAZZU”
DOROTA MIŚKIEWICZ & HENRYK MIŚKIEWICZ
PROJEKT SPECJALNY 

DOROTA MIŚKIEWICZ & HENRYK MIŚKIEWICZ – PROJEKT SPECJALNY 
Zapowiedź pierwszej, wspólnej płyty ojca i córki z udziałem zaproszonych gości na koncercie 04.03.2019 podczas Bielskiej Zadymki Jazzowej.

Dorota i Henryk Miśkiewicz tworzą zgrany zespół na scenie i w życiu. Tata jest ciepły, opiekuńczy i rodzinny – wyznaje Dorota. Kiedy byliśmy dziećmi, a on wyjeżdżał na zagraniczne koncerty, do każdego z nas (mamy, brata i mnie) pisał osobne listy. W jednej kopercie przychodziły aż trzy… Dla Doroty był wtedy przede wszystkim Tatą, ale w jazzowym środowisku uchodził (i nadal uchodzi!) za najlepszego polskiego saksofonistę. Słychać go było prawie na każdej polskiej płycie, grał w legendarnym zespole Jazz Carriers, Sunship oraz w Studio Jazzowym Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Koncertował na całym świecie z m.in. Ewą Bem, Andrzejem Jagodzińskim, Jarosławem Śmietaną, Wojciechem Karolakiem, czy Adzikiem Sendeckim.

Tata jest genialny, a ja miałam przywilej wychowywać się w atmosferze łatwości grania, czy pisania nut. Nie bez powodu ton jego saksofonu słychać w ścieżkach dźwiękowych do wielu filmów. Często grał bez nut, bo wystarczyło powiedzieć: Heniu, zapleć, proszę, warkocz melancholii!

Henryk Miśkiewicz liczył, że córka zostanie skrzypaczką w orkiestrze, ale droga Doroty potoczyła się inaczej. W zeszłym roku, głosami krytyków i dziennikarzy magazynu Jazz Forum została uznana najlepszą polską wokalistką. Nie tylko śpiewa, komponuje, pisze teksty, ale także kreuje unikalne projekty artystyczne. W 2016 roku zaprezentowała projekt PIANO.PLL, podczas którego po raz pierwszy w historii polskiej muzyki na jednej scenie, w kameralnych duetach z towarzyszeniem Atom String Quartet zaprezentowało się kilkunastu wybitnych polskich pianistów trzech generacji: m.in. Włodzimierz Nahorny, Andrzej Jagodziński, Leszek Możdżer, Marcin Wasilewski, Krzysztof Herdzin, Dominik Wania, Piotr Orzechowski “Pianohooligan”, Grzegorz Turnau, Lutosławski Piano Duo (Bartłomiej Wąsik i Emilia Sitarz). Jako jedna z nielicznych koncertowała też z Cesarią Evorą.

Doceniam to, że dzięki Tacie poznałam wiele wspaniałej muzyki, której moi rówieśnicy nie znali. Do dziś zazdroszczą mi, że już w podstawówce słuchałam Jamesa Ingrama, Ala Jarreau, Davida Sanborna. Tata przywoził nam ich płyty. Znaliśmy je z bratem na pamięć: każdą linię basu, każde wejście trąbek. Dorota zawsze słuchała jazzu, grała na fortepianie, ale gdy pokazywałem jej, sugerowałem, jak grać, buntowała się – opowiada Henryk. Ale gdyby dzieci  się nie buntowały, świat stanąłby w miejscu.Teraz Dorota i Henryk Miśkiewicz spotykają się w miejscu, które jest dla obojga tyleż inspirujące, co bezpieczne: Tata jest dla mnie duchowym mistrzem. Mam wrażenie, że potrafi zaakceptować rzeczywistość. Ja tego nie potrafię. On jest logiczny, ja nie… – wyznaje Dorota.

Na program składają się premierowe utwory napisane przede wszystkim przez Henryka i Dorotę. Uzupełnia je kompozycja Michała Miśkiewicza. Choć taki materiał wydawałby się oczywistością, to jednak kazał na siebie długo czekać. Dorota i Henryk Miśkiewicz występowali wspólnie, ale nigdy wcześniej nie były to koncerty w ramach specjalnie przygotowanego programu. Stylistycznie projekt określają zarówno liryzm, jak dynamiczny, charyzmatyczny jazz.

HENRYK MIŚKIEWICZ – wybitny saksofonista altowy, sopranowy, klarnecista (także basowy), kompozytor, lider. Wielokrotny zwycięzca ankiety Jazz Top czytelników „Jazz Forum” w kategorii „klarnet” i „saksofon altowy”, zdobywca trzech Fryderyków („Lyrics” – Płyta Roku 2002, Muzyk Roku 2004, Artysta Roku 2013), nagrody Mateusza (przyznawanej przez radiową „Trójkę’) i Oskara Jazzowego za całokształt pracy twórczej. Lider zespołów Jazz Carriers, Full Drive i własnego Kwartetu. Występuje i nagrywa z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Andrzejem Jagodzińskim, Robertem Majewskim, Anną Marią Jopek. Współpracował z Joe Lovano, Patem Methenym, Davidem Murrayem. Wypowiada się w różnych stylach – z równą swobodą gra wyrafinowany postbop, jak i ostry fusion z grupą Full Drive, po mistrzowsku odczytuje klasycyzujące partytury (suita Jana Ptaszyna Wróblewskiego „Altissimonica” na saksofon altowy i orkiestrę).

DOROTA MIŚKIEWICZ – wszechstronna wokalistka obdarzona fenomenalnym głosem, absolwentka klasy skrzypiec warszawskiej Akademii Muzycznej. Karierę rozpoczynała w formacjach Włodzimierza Nahornego, z którym nagrała albumy z jazzowymi wersjami dzieł Chopina, Szymanowskiego i Karłowicza. Zarejestrowała siedem autorskich płyt, z których ostatnia – „Piano.pl”, nagrana w 2017 z czołowymi pianistami (m.in. Andrzejem Jagodzińskim, Leszkiem Możdżerem, Marcinem Wasilewskim), została okrzyknięta wydarzeniem. Współpracowała z Cesarią Evorą, Stefano Bollanim, Nigelem Kennedym, Jan Ptaszynem Wróblewskim, Wojciechem Młynarskim, Tomaszem Stańką, Grzegorzem Turnauem, Atom String Quartet. W swych interpretacjach łączy elementy jazzu, muzyki popularnej, klasycznej i etnicznej (brazylijskiej, bałkańskiej, afrykańskiej, orientalnej), po mistrzowsku operuje scatem.

MARCIN WASILEWSKI – jeden z najwybitniejszych polskich jazzmanów, pianista i kompozytor, którego Trio jest jednym z naszych skarbów narodowych i najbardziej znanym na świecie polskim zespołem jazzowym. W ciągu prawie 20 lat pianista nagrał dla prestiżowej wytwórni ECM Records pięć płyt. Jest laureatem wielu polskich i międzynarodowych nagród, w tym największej – zaraz po Tomaszu Stańce – liczby jazzowych statuetek Fryderyka, a także dwukrotnie – w 2015 i 2011 r. – pojawiał się jako „wschodząca gwiazda” fortepianu w najważniejszym  dorocznym plebiscycie międzynarodowych krytyków na świecie – kultowego magazynu Down Beat (Down Beat Annual International Critics Poll). Współpracował także z gigantami światowego jazzu m.in. z Charlsem Lloydem, Janem Garbarkiem, Branfordem Marsalisem, Joe Lovano, Nilsem Petterem Molværem, Alem Fosterem, czy Manu Katche, a przede wszystkim współtworzył przez lata kwartet Tomasza Stańki. W tym roku świętuje ze swoim Triem 25-lecie pracy artystycznej.

MAREK NAPIÓRKOWSKI – czołowy polski gitarzysta i kompozytor, nieprzerwanie od 2012 roku, głosami czytelników Jazz Forum, wybierany jest Jazzowym Gitarzystą Roku. Jedenastokrotnie nominowany do Nagrody Muzycznej FRYDERYK. Laureat nagrody Mateusze Trójki 2018 za album „WAW-NYC”. Nagrał ponad 150 płyt z różnymi wykonawcami, z czego 8 pod własnym nazwiskiem. Napisał muzykę do spektakli teatralnych, a także do filmu „Miłość i puste słowa” (reż. Małgorzata Imielska). Od grudnia 2017 roku prowadzi autorską audycję „Dźwięki nieoczywiste” na antenie radia Chilli Zet. Spośród muzyków, z którymi grał i nagrywał, warto wymienić takie postaci, jak: Chris Potter, Clarence Penn, Grégoire Maret, Mino Cinelu, Anna Maria Jopek, Leszek Możdżer, Tomasz Stańko, Adam Holzman, Marcus Miller, Hadrien Feraud, Pat Metheny, Richard Bona, Ivan Lins, Dhafer Youssef, Gonzalo Rubalcaba.

JAN PTASZYN WRÓBLEWSKI – saksofonista tenorowy i barytonowy, kompozytor, aranżer, dziennikarz, erudyta. Współpracował z Kwintetem Jerzego Miliana, formacją Krzysztofa Trzcinskiego, Sekstetem Krzysztofa Komedy, orkiestrą International Newport Band, kierował Studiem Jazzowym Polskiego Radia. Grał także w zespole Andrzeja Kurylewicza. Tworzył takie projekty jak Jazz Believers, Chałturnik, Made in Poland i wiele innych. Uhonorowany Złotym Medalem “Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Złotym Fryderykiem, Paszportem Polityki, żeby wymienić tylko kilka. Od lat zasłuchujemy się w jego audycje prowadzone na łamach radiowej Trójki “Trzy kwadranse jazzu”. Jest stałym gościem Bielskiej Zadymki Jazzowej.

MAX MUCHA – kontrabasista,kształcił się na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Jazz Institut Berlin. Aktywny na polskiej i europejskiej scenie, współpracuje m.in. z Christianem Scottem, Dominikiem Wanią, Loganem Richardsonem, Adamem Strugiem, Eliasem Stemesederem, Mateuszem Pospieszalskim, Laurą Winkler. Występował na wielu festiwalach m.in.: Moers Festival, Berlin JazzFest, Delhi Jazz Festival, Cully Jazz, Coastal Jazz Festival.

MICHAŁ MIŚKIEWICZ – perkusista współtworzący przez wiele lat kwartet Tomasza Stańki oraz Marcin Wasilewski Trio. Jego gra wymyka się wszelkim standardom. Jest niezwykle twórczy w podejściu do kreowanej muzyki, ma oryginalne, rozpoznawalne brzmienie. Grał z całą czołówką polskiego jazzu, a także z Charlesem Lloydem, Bobo Stensonem, czy Joe Lovano. Wraz Marcin Wasilewski Trio zdobywa uznanie na scenach światowych nagrywając dla niemieckiej kultowej wytwórni ECM. Ten rok zaczął się dla nich trasą po Japonii i Korei.

DOROTA MIŚKIEWICZ & HENRYK MIŚKIEWICZ PROJEKT SPECJALNY:

Dorota Miśkiewicz – śpiew
Henryk Miśkiewicz – saksofon altowy
Marcin Wasilewski – fortepian
Marek Napiórkowski – gitara elektryczna
Jan Ptaszyn Wróblewski – saksofon tenorowy
Max Mucha – kontrabas
Michał Miśkiewicz – perkusja

Zwiastun filmowy festiwalu

Kurt Elling z NOSPR na 20. Zadymce.

Aktualności

LOTOS Jazz Festival 21. Bielska Zadymka Jazzowa