Wykonawcy

LOTOS Jazz Festival 20. Bielska Zadymka Jazzowa

Gala Bielskiego Jazzu

Festiwal rozpocznie specjalnie przygotowany Koncert Jubileuszowy, którego uczestnikami będą bielscy muzycy jazzowi współpracujący z Zadymką w ciągu dwudziestu lat. Połączy on trzy pokolenia muzyków, w tym wielu, którzy wychowali się na Zadymce. Koncert poprowadzi profesor Andrzej Zubek, wśród wykonawców wystąpią bracia Golcowie, Beata Przybytek, Wojtek Myrczek i wielu innych wybitnych polskich muzyków pochodzących z Bielska-Białej lub kształcących się w naszym Zespole Szkół Muzycznych oraz Akademii Muzycznej w Katowicach.

 

Robert Szewczuga Trio „Moonrise”

Podczas Zadymki zapraszamy na premierę płyty „Moonrise” bielskiego gitarzysty basowego– Roberta Szewczugi, który od 2011 roku prowadzi swoje jazzowe trio, będąc również członkiem zespołów Golec uOrkiestra oraz Apostolis Anthimos Trio. Szewczuga często zapraszany jest przez czołowych polskich oraz europejskich artystów do współpracy sesyjnej. Swoją edukację muzyczną rozpoczął w bielskiej szkole muzycznej I i II stopnia, następnie studiował na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Ma na swoim koncie współpracę z takimi muzycznymi ikonami, jak Tomasz Szukalski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Jarosław Śmietana, Janusz Muniak, Janusz Skowron, Leszek Cichoński, Carlos Johnson, Stan Skibby, Wojciech Karolak, Apostolis Anthimos, Paweł Serafiński, Włodek Pawlik, Mateusz Pospieszalski, Frank Parker, Monika Kuszyńska, Iwona Loranc, Maria Koterbska i Irek Dudek.

 

Maciej Obara Quartet – Unloved

  „Unloved”  to jeden z najważniejszych albumów jazzowych roku, którym Maciej Obara, polski saksofonista altowy, debiutuje w prestiżowej, monachijskiej wytwórni ECM Records. Maciej Obara to trzeci polski artysta po Tomaszu Stańce oraz Marcinie Wasilewskim, który pod własnym nazwiskiem nagrał płytę dla tej historycznej już dziś wytwórni. Przez wiele lat katalog polskich artystów w ECM pozostawał niezmienny i dopiero dzięki Obarze możemy pochwalić się obecnością kolejnego przedstawiciela naszej rodzimej sceny wśród najważniejszych międzynarodowych gwiazd muzyki jazzowej, takich jak Jan Garbarek, Keith Jarrett, Avishai Cohen, Charles Lloyd, Pat Metheny, John Abercrombie, czy Jack DeJohnette.

 

Leszek Możdżer – Gala Polskiego Jazzu
Gospodarzem „Gali polskiego jazzu” będzie Leszek Możdżer, pianista, kompozytor i aranżer, uważany za największe objawienie polskiego jazzu ostatniej dekady. Laureat wielu nagród. Jest laureatem Paszportu „Polityki” w kategorii Rock-pop-estrada (2004). Otrzymał Wielką Nagrodę Fundacji Kultury (2006) oraz nagrodę Ministerstwa Spraw Zagranicznych za promowanie kultury polskiej za granicą. Od 1994 roku regularnie wybierany przez czytelników „Jazz Forum” Pianistą Roku. Jest również dyrektorem artystycznym, od lat zaprzyjaźnionego z Zadymką Jazzu nad Odrą.

 

 

Alex Han
Saksofonista i kompozytor, Alex Han, został uznany za jednego z najbardziej obiecujących muzyków swojego pokolenia. Jest kimś więcej niż tylko muzykiem jazzowym. Podkreślając tradycję jazzową, jego twórczość inspirowana jest wieloma gatunkami, a jej celem jest prezentacja współczesnej muzyki instrumentalnej szerokiej publiczności. Jego odświeżający styl i pasja pokazują jak muzyka może wejść w rzeczywistość. Han ukończył studia w Berklee College of Music. Mając 20 lat rozpoczął współpracę z Marcusem Millerem, współpracował również z innymi znanymi muzykami, takimi jak Richard Bona, Stanley Clarke i Terri Lyne Carrington, a od czasu do czasu prowadził własne projekty. W 2016 roku płyta Millera „Afrodeezia” została nominowana do nagrody GRAMMY, biorący udział w jej nagraniu Han  zebrał znakomite recenzje. Obecnie Han nadal współpracuje z Marcusem Millerem, ale w czerwcu 2017 roku wydał swój debiutancki album zatytułowany „Spirit”, wyprodukowany przez Millera.  Na płycie ukazuje swoje niezwykłe umiejętności jako wykonawca i kompozytor. Z materiałem z tej płyty zadebiutuje na 20. Bielskiej Zadymce Jazzowej. Album został nominowany do nagrody Grammy 2018.

 

DeFrancesco Trio
Joey DeFrancesco  to jeden z najznamienitszych wirtuozów gry na organach Hammonda. Ogromną popularność oraz uznanie przyniosły mu lata współpracy z trio Johna McLaughlina oraz udział młodego organisty w europejskich koncertach z grupą Milesa Davisa co ukształtowało jego osobowość i wrażliwość muzyczną. Miles Davis wdrożył go również w arkana gry na trąbce. DeFrancesco w swym dorobku ponad 30 albumów, które w większości zostały zrealizowane dzięki kontraktowi płytowemu z wytwórnią Columbia Records. Koncertuje w różnych formacjach (kwartet, trio) na estradach całego świata, uczestnicząc w wielu projektach i festiwalach. Był trzykrotnie nominowany do nagrody Grammy za nagrania “Falling in Love Again”, (2004), “Never Can Say Goodbye”(2010), “Enjoy the View” (2014).

 

Monty Alexander Trio

Pochodzący ze stolicy reggae, Kingston na Jamajce, pianista i kompozytor Monty Alexander jest jednym z najważniejszych muzyków amerykańskiego jazzu, często porównywanym ( za grację oraz elokwencję swingu) np. do Oscara Petersona czy Arta Tatuma. Wychowany  w karaibskiej tradycji, Monty Alexander prezentuje to niezwykle ekspresyjny i technicznie doskonały pianista. Nagrywał i koncertował z największymi: od Franka Sinatry po Benny’ego Golsona i Dizzy’ego Gillespiego. Jednak, co niezwykle ważne, Monty Alexander od czasu swojego debiutu ( w 1965 roku) płytą „Alexander the Great” konsekwentnie eksponuje związki jazzu z reggae i calypso, wspaniale rozgrywając nastrój i brzmienie tych wzajemnie przeplatających się stylistyk.

 

Jean Luc Ponty Quintet “The Atlantic Years”

Jean Luc Ponty to francuski wirtuoz skrzypiec ,który popularność i uznanie zdobył koncertując z własnymi zespołami, ale także ze sztandarową formacją fusion jazzu, zespołem The Mahavishnu Orchestra, Johnem McLaughlinem, Stanleyem Clarkiem, Alem Di Meolą i ekscentrycznymi grupami Franka Zappy. Jest jednym z twórców muzyki jazz-rockowej. Znalazł idealną formułę na połączenie jazzu z elektrycznymi, nowoczesnymi formami rocka progresywnego. Ponty niewątpliwie króluje nad francuską sceną jazzową. Jego muzyka ściąga na koncerty fanów z całego świata.  

 

EABS – Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)
Młodzi członkowie wrocławskiej grupy Electro Acoustic Beat Sessions, pod wodzą pianisty, aranżera i wokalisty (a także rapera!) Marka Pędziwiatra, porywają się na Komedę. I trzeba od razu powiedzieć, że to moment ważny nie tylko dla nich, muzyków znanych z balansowania gdzieś między światami jazzu i hip-hopu, co jest dziś trendem dość mocnym. To chwila ważna dla zbioru nagrań Komedy, bo nie było równie udanej wizyty w tym archiwum od dobrych 20 lat, czyli od czasu „Litanii” Tomasza Stańki. Podejście EABS jest zgoła inne. Nie wybierają najbardziej znanych tematów, tylko przetrząsają (w hiphopowym duchu) to archiwum w poszukiwaniu rzadziej grywanych utworów filmowych (znakomity temat z „Pingwina” Jerzego Stawińskiego, bardzo współcześnie brzmiąca muzyka do animowanego „Wiklinowego kosza”). Po drugie, stawiają nie na wirtuozerskie popisy, tylko na siłę pełnego dyscypliny, ale i witalności zespołowego grania, z perfekcyjnie brzmiącą sekcją dętą, umiejętnie wklejonymi fragmentami dialogów filmowych i jednym bardziej ryzykanckim drobiazgiem – dopisanymi partiami wokalnymi. Ale to potrzebna szczypta szaleństwa w tej bardzo przemyślanej i skrupulatnie zdokumentowanej metodzie.
Bartek Chaciński, Polityka 

 

MF Robots
Czy jest lepszy sposób na świętowanie 20. Zadymki niż taniec w rytm muzyki klubowej? A  w tworzeniu  mocnych groove’ów, funkowych eksplozji i czułych ballad specjalizuje się 8-osobowy angielski zespół MF Robots. Właściwie za nazwą zespołu jest duet: wokalista Dawn Joseph oraz perkusista i kompozytor Jan Kincaid. Spotkali się w legendarnej angielskiej grupie acid jazzowej Brand New Heavies. Jan Kincaid był jednym z założycieli Brand New pisania piosenek, jak i produkcji dźwięku. Ich muzyka łączy elementy z różnych epok i stylów: soul, jazz, hard funk, electronica, acid jazz i pop. Dawn Joseph pracował również z takimi muzykami jak Rod Stewart, Michael Buble i Phil Collins. Heavies i głównym autorem piosenek (z 16 top-40 singlami i 2 milionami sprzedanych albumów), a Dawn Joseph dołączył do zespołu później jako wybitny wokalista solowy MF Robots czerpią inspirację z klasycznego dziedzictwa, zarówno do pisania piosenek, jak i produkcji dźwięku. Ich muzyka łączy elementy z różnych epok i stylów: soul, jazz, hard funk, electronica, acid jazz i pop. Dawn Joseph pracował również z takimi muzykami jak Rod Stewart, Michael Buble i Phil Collins.

 

Kapela Ze Wsi Warszawa
Jedna z najbardziej rozpoznawalnych w świecie polskich grup muzycznych. Istnieje od 1997 roku. Na jej repertuar składają się awangardowe interpretacje muzyki tradycyjnej, szeroko pojętego terenu Mazowsza, ukochanej krainy Chopina. Mimo wierności tradycyjnym technikom gry i śpiewu, pełne inwencji wykonania dawnych utworów brzmią zaskakująco awangardowo i są w pełni zrozumiałe dla współczesnego odbiorcy. Choć w instrumentarium kapeli słyszymy tradycyjne instrumenty – skrzypce, cymbały, baraban, bęben obręczowy – brzmią one wyjątkowo nowocześnie, a muzycy nie boją się zestawiać ich choćby z DJ’ami. Wielokrotnie nagradzani, m.in. nagrodą Grand Prix na festiwalu International Competition of Folk Music Recordings za najlepsze nagranie muzyki folk przyznane przez Europejską Unię Radiową. Trzykrotnie otrzymali „Fryderyka”, ich płyta „Wykorzenienie” znalazła się w gronie 10 nominowanych albumów do nagród amerykańskiego przemysłu muzycznego – Grammy.
Siłą Kapeli są koncerty, których zespół zagrał setki, głównie poza Polską. Blisko 40 krajów, 5 kontynentów. Od Osaki, Tokio i Tajpej poprzez Sydney, Moskwę, Paryż, Lizbonę, Stambuł, Algier po Nowy Jork, Chicago, Los Angeles, Toronto i Vancouver. Teatry, kluby, wielkie festiwale. Niewielkie grupki słuchaczy i tysięczne rzesze. I tak bez przerwy na przestrzeni lat 1997-2017.

 

Avishai Cohen Trio
 Avishai Cohen, jedna z najbardziej wpływowych indywidualności młodej, jazzowej sceny. Prestiżowy „Bass Player Magazine” umieścił go wśród stu najlepszych basistów XX wieku. Grał z Bobbym McFerrinem, Herbiem Hancockiem, Alicią Keys, a także z the London Philharmonic Orchestra. Był jednym z najważniejszych muzyków Chick Corea New Trio. Kompozytor, autor piosenek, aranżer.

„Kreator współczesnego jazzu”, „wizjoner kontrabasu”, „jeden z najbardziej nowatorskich artystów” – to tylko niektóre z określeń, jakimi dziennikarze muzyczni opisują Avishai Cohena. Jest mistrzem muzycznej improwizacji, nieustannie zaskakuje fanów doborem źródeł, z których czerpie tematy. Zdarza się, że są to numery rockowe, a nawet popowe przeboje. Do historii jazzu przeszła jego interpretacja słynnego hitu zespołu Queen pt. Another One Bites The Dust. Artysta przyznaje się również do inspiracji dziełami Erika Satie oraz Fryderyka Chopina. Dla Avishai Cohena nie ma bowiem znaczenia gatunek wyjściowy utworu, ale to, o czym – jak sam podkreśla – coraz częściej zapominamy, ulegając marketingowej machinie produkcyjnej – harmonia i melodia, czyli czysta esencja muzyki. Charyzmatyczna osobowość, muzykalność i spontaniczność artysty czynią wyjątkowymi nie tylko jego studyjne albumy, ale również nadają niepowtarzalnego charakteru jego występom na żywo. Jak podsumował wpływowy dziennikarz z Wielkiej Brytanii Alex Webb: „Cohen jako muzyk koncertowy jest nie do pobicia.”

 

Kurt Elling – Jazz and Orchestra
Od połowy lat 90. żaden wokalista jazzowy nie był tak odważny, dynamiczny ani tak interesujący jak Kurt Elling. Wniósł nowego, twórczego ducha do muzyki jazzowej. The Washington Post

Zdobywca nagrody Grammy Kurt Elling, według The New York Times jeden z najwybitniejszych wokalistów naszych czasów, specjalnie przybędzie do Polski by wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach wystąpić podczas jedynego koncertu w naszym kraju, będącego finałem jubileuszowej 20. Edycji LOTOS Jazz Festival Bielskiej Zadymki Jazzowej.
Elling znany z technicznego opanowania i emocjonalnej głębi bogatego, cztero-oktawowego głosu barytonowego, słynie z poszerzania możliwości wokalistyki jazzowej, dzięki czemu stał się jednym z najpopularniejszych wykonawców współczesnego jazzu.
Podczas koncertu wystąpi ze swoim kwartetem oraz kilkudziesięcioosobową orkiestrą NOSPR pod batutą  Alexandra Humali.
„Z przyjemnością realizuję swoje projekty z nowymi muzykami. Zwłaszcza, że daje mi to okazję by spotkać się z nową publicznością” – powiedział Elling.
„Każda publiczność ma swoją osobowość i poziom energii, a dźwięki zależą od kształtu pomieszczenia. Staram się przy każdej okazji sprostać tej energii – by przestrzeń wypełniać muzyką a publiczność wprowadzić w dobry nastój. To dla mnie przyjemność i mam nadzieję, że dla publiczności będzie to coś równie przyjemnego i ekscytującego „- powiedział Elling.

Podczas koncertu Kurt Elling wykona część utworów ze swoich najnowszych płyt. W programie nie zabraknie również nowoczesnych interpretacjami standardów jazzowych i, oczywiście, mistrzowskiej improwizacji.

LOTOS Jazz Festival 20. Bielska Zadymka Jazzowa

Aktualności